Power Query 2

Päivitetty 21.1.2016

Jos käytössäsi on Excel 2013, niin asenna Power Query -lisäosa:

  • Googlesta löydät hakusanalla Power Query Microsoftin lataussivuston
  • Lataa ja asenna lataussivuston ohjeen mukaisesti

Asennuksen jälkeen Excelin yläreunassa on POWER QUERY -välilehti.

Excel 2016:ssa toiminto on vakiovarusteena ja löytyy Data-välilehdeltä nimellä New Query.

Halusin kokeilla, miten kahden aineiston yhdistäminen avainkentän (Kuntanumero) perusteella onnistuu Power Queryllä. Esimerkkiaineistoina käytin Kuntaliiton sivuilta poimimaani Excel-aineistoa kuntien asukasluvuista  ja tilastokeskuksen alueluokituksista löytämääni aineistoa, josta selviää kunkin kunnan maakunta, seutukunta, kuntamuoto ja tilastollinen kuntaryhmä. Olin etukäteen tallentanut aineistot asukasluvut.xlsx ja alueluokat.xlsx.

Aloitin tyhjästä Excel-tiedostosta ja tein ensin kyselyn alueluokat.xlsx aineistoon:

  • Valitsin Excelissä (Excel 2016) Data – New Query – From File – From Workbook ja valitsin alueluokat.xlsx -tiedoston
  • Kaksoisnapsautin oikean reunan Navigator-paneelista Alueluokat 2014, jonka seurauksena aineisto avautui Power Query -ikkunaan
  • Poistin ylimmät tarpeettomilta vaikuttavat rivit (12 riviä) Remove Rows – Remove Top Rows -toiminnolla
  • Määritin ensimmäiseksi riviksi jättämäni otsikot otsikoiksi Use First Row as Headers -toiminnolla
  • Tämän jälkeen valitsin (ctrl-näppäin alhaalla voin valita useampia sarakkeita) ja poistin joitain itselleni tarpeettomia sarakkeita Remove Columns -toiminnolla
  • Valitsin Close & Load.

Jatkoin tekemällä kyselyn asukasluvut.xlsx aineistoon.

  • Valitsin Excelissä (Excel 2016) Data – New Query – From File – From Workbook ja valitsin asukasluvut.xlsx -tiedoston
  • Asukaslukujen tiedostossa on omilla välilehdillään asukasluvut vuosille 2000-2014. Kaksoisnapsautin oikean reunan Navigator-paneelista 2014-taulukkoa
  • Poistin tarpeettomat rivit (13) ja nimesin sarakkeet. Valitun sarakkeen voin nimetä Rename-toiminnolla tai kaksoisnapsauttamalla sarakkeen otsikkoa
  • Valitsin Close & Load.

Nyt molemmat aineistot olivat Excelissä omina taulukoinaan ja oikean reunan Workbook Queries -paneelissa oli linkit kyselyihin, joilla taulukot on Exceliin poimittu.

powerquery24

Seuraavaksi yhdistin aineistot:

  • Valitsin QUERY-välilehdeltä Merge (QUERY-välilehti on käytettävissä, jos olen kyselynä muodostetun taulukon alueella)
  • Merge-ikkunassa valitsin yhdistettäväksi taulukoksi Alueluokat 2014
  • Napsatuin molepien taulukoiden kohdalla yhdistävää saraketta (Kuntanumero)
  • OK.

powerquery21

Uusi kysely aukeaa Query Editor-ikkunaan, jossa NewColumn edustaa yhdistettävää Alueluokat 2014 -taulukkoa.

New Column

powerquery22

Napsautin NewColumn-sarakeotsikon oikealla puolella olevaa pientä kuvaketta ja valitsin Expand-vaihtoehdon. Tällä kohtaa voin valita mukaan otettava sarakkeet. Kuntanumeroa ja Kunnan nimeä ei välttämättä kannata ottaa mukaan, koska nehän tulevat mukaan jo Asukasluvut-aineiston kautta.

powrequery23

Lopuksi latasin yhdistetyn aineiston Excelin taulukoksi Close & Load -toiminnolla.

Valmis tuotos powerquery2.xlsx. Lisäsin mukaan myös yhden yhdistetystä aineistosta tehdyn pivotin.

Mainokset